images

تاریخچه کمپانی BMW

 

مختصری از تاریخچه BMW

در لغتBMW به معنی صنایع موتوری بایرن و مخفف کلمه Bayerische Motoren Werke است. BMW کمپانی آلمانی خودروسازی و یکی از بزرگترین کمپانی های صنعت خودرو محسوب می شود. این کمپانی کار خودش را در آلمان شروع کرده بود و هم اکنون در بسیاری از کشورهای آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی مراکز تولید و یا کارخانه هایی دارد.
شهرت BMW در دنیا به خاطر خودروها و موتورهای لوکس است. در بالا گفته شد حرف B در اسم این کمپانی، خلاصه کلمه بایرن است که به واسطه استقرار دفترمرکزی BMW در شهر بایرن ذکر شده است.
کمپانی BMW فعالیتش را از سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ شروع کرده است و سال به سال به رشد و توسعه خود افزوده است طوری که حالاکمپانی های بزرگی مانند، رولز- رویس و مینی را خریداری نموده است. کمپانی BMW آلمانی در سال ۲۰۱۵ بیش از دو میلیون و چهارصد وسیله نقلیه به بازار عرضه کرده است.

BMW چطور مطرح شد؟

تاریخچه کمپانی BMW  در ابتدا به عنوان یک کارخانه تولید موتورهواپیما تاسیس شد. درست یک سال پس از آغاز فعالیت این بخش از BMW، در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول کارنامه به علت قطع نامه ورسا مجبور به توقف تولید موتورهواپیما شدند.
BMW به ناچار تا سال ۱۹۲۳ تنها به ساخت موتورسیکلت مشغول بود و بعدها یعنی در سال ۱۹۲۸ و پس از برداشته شدن تحریم ها، فعالیت خودش را در طراحی و تولید خودرو آغاز کرد.
اولین تولید خودروی BMW ، دیکسی بود، که بر پایه آستین ۷ و تحت لیسانس شرکت موتور آستین تولید شد.
نکته جالبی که شاید برای خیلی از شما سوال باشد، طرح نشان این کمپانی است. باید بدانید که این طرح از روی پروانه های هواپیما گرفته شده است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تایید کمپانی BMW قرار گرفت. عوامل زیادی در طراحی چنین نشانی تأثیر داشتند که در این میان می‌توان به پرچم ایالت باواریا که به رنگ آبی و سفید است و همچنین کارخانهٔ موتورسازی راپ که آن هم در باواریا بود و رنگ‌های آبی و سفید را در نشان خود به کار برده بود اشاره کرد.
همه ما از جنگ جهانی دوم و اتفاقات اقتصادی و سیاسی پس از آن برای آلمانی ها آگاهی داریم. در آن زمان BMW مانند دیگر کمپانی های آلمان دچار فقر مالی شدیدی شد. سهامداران باید تصمیم می گرفتند که به تولید ادامه دهند و یا اینکه کارخانه را معلق کنند! شاید تصمیمی که باعث شد اکنون BMW یکی از بزرگترین کمپانی های تولید کننده خودرو باشد، تصمیم ادامه تولید در آن زمان بوده باشد. پس از این تصمیم BMW حق تولید خودرویی ایتالیایی به نام ایزوایستا را خریداری نمود.
قابل ذکر است که ایزوایستا کوچک جسته با نیروی محرک موتورهای BMW باعث سودهی خوبی برای بازه کوتاهی شد. این سوددهی هرچند کوتاه توانست BMW را از ورشکستگی نجات دهد. در آن سال ها بود که ۴۵ درصد سهام BMW توسط خانواده کوانت خریداری شد و مابقی آن هم به صورت عمومی در بورس عرضه گشت.
BMW در سال ۱۹۶۶ کارخانهٔ هانس گلس واقع در دینگل فینگ آلمان را خریداری نمود. برخی می گویند دلیل این کار BMW ، دستیابی به دانش تولید تسمه تایم برای موتورهایی با میل سوپاپ در بالا، بوده است. از آن پس خودروهای گلس با آرم ب ام و عرضه می‌شد.
در سال ۱۹۹۲ BMW شروع به خرید یک تأسیسات عظیم طراحی در کالیفرنیای آمریکا کرد که پیش از این متعلق به استودیو DesignworksUSA بود. سرانجام کمپانی BMW در سال ۱۹۹۵ موفق به خریداری کامل این تاسیسات شد.
موفقیت های چشمگیر BMW یکی پشت دیگری درحال رخ داد بود. این کمپانی در سال ۱۹۹۶ برندهای روور، لندروور و MG را تصاحب کرد. درست در زمانی که BMW در اوج صنعت خودروسازی می درخشید. کمپانی دچار ۶ ماه سود پشت سرهم شد که در نتیجه آن در سال ۲۰۰۰ مجبور به فروش روور و MG شد. ولی در مقابل BMW حقوق مربوط به مینی و رولزرویس را بدست آورد.
شاید برایتان جالت باشد اگر بدانید خریدار زیر مجموعه های BMW، کمپانی معروف و محبوب آمریکایی فورد بوده است.
کمپانی BMW در سال ۲۰۱۲ توسط فوربس به عنوان خوش نام ترین برند خودرویی جهان معرفی شد.

BMW و موتورسیکلت

کارخانه BMW ابتدا شروع به ساخت موتور سیکلت نمود، سپس در سال‌های آغازین جنگ جهانی اول شروع به ساخت موتور سیکلت کرد.
به غیر از مدل‌های تکی تمامی مدل‌های موتور سیکلت‌های ساخته شده توسط BMW ظاهری منحصربه‌فرد داشتند و این ظاهر را تا سال ۱۹۸۰۰ حفظ کردند. هنوز موتورهای BMW ای هستند که به همین شکل ساخته می‌شوند و نام خود را با سری آر بر زبان‌ها انداخته‌اند. در بحبوحه جنگ جهانی دوم ب ام و شروع به ساخت موتور سیکلت آر ۷۵ کرد.
در سال ۱۹۸۳ مدل‌های سری (K Series) پا به عرصهٔ وجود گذاشتند آنها را آجرهای پرنده (The Flying Brick) می‌نامیدند. (این نامگذاری به خاطر آن بود که اولین موتور این سری یعنی (K1) به همین نام معروف بود. مدتی بعد پس از اینکه BMW شروع به تولید موتورهای سری (G) و سری (F) با موتور دوقلوی (Rotaxx) کرد.

درچه سالی BMW ارتقاپیداکرد و چه تحولاتی ایجادشد؟

در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که BMW شروع به ارتقای مدل (Airhead) خود کرد؛ که بعدها به (Oilhead) معروف شد. در سال ۲۰۰۲ موتورهای Oilhead دارای دو جرقه زن برای هر سیلندر بودند. در سال ۲۰۰۴ این شرکت میله (Shaftt) بالانس داخلی را به موتور اضافه کرد این امر سبب افزایش ظرفیت آن به ۱۱۷۰ سی سی و افزایش توان آن به ۱۰۰ اسب بخار در مدل R1200GS شد که نسبت به مدل R1150GS با مشخصه‌های ۸۵۵ اسب بخار و ۱۰۰۰۰ سی سی برتری زیادی داشت.
در سال ۲۰۰۴ BMW مدل K1200S را معرفی کرد. این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا و نشانهٔ تغییر نگرش BMW برای رقابت با موتور سازی‌هایی نظیر سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها بود. مشخصات عمدهٔ آن موتور ۱۶۷۷ اسب بخاری و وزن سبک ان بود که باعث قابل رقابت آن موتور با بقیه هم دسته‌ها بود. در ضمن موتور توسط تیم فرمول ۱ ویلیامز طراحی شده بود. سیستم تعلیق عقب اتوماتیک از مزایای قابل توجه این مدل بود.
BMW یکی از بنیان گذاران ترمزهای ضدقفل در صنعت بود و از اوایل دههٔ ۸۰ شروع به استفاده از این سیستم در موتورهای خودش کرد. مدل‌های ۲۰۰۶ به این کمپانی مجهز به سیستم‌های پیچیده جلوگیری از سر خوردن و کنترل تعادل الکترونیکی هستند. BMW مبدا سیستم‌های تعلیق برای موتور سیکلت است و زود تر از همه این سیستم‌ها را در موتور سیکلت‌های خود به کار برده‌است. بیستر مدل‌های مدرن BMW دارای سیستم تعلیق عقب هستند. همچنین BMW از سیستم تعلیق دیگری نیز در موتورهای ۱۹۹۰ استفاده می‌کند که به Telelever معروف است و باعث می‌شود که تکان موتور به صورت قابل توجهی کاهش یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *