کرایسلر 300

کرایسلر 300 در راه است …

معمولا عمر هر مدل ماشینی از یک مسیر قابل پیش بینی عبور خواهد کرد. ابتدا به بازار می آید، در اولین مدل های بعدی بیشتر روی نقایص اش کار می شود. بعد کم کم سازنده اش سعی می کند چیزهای جدیدی به ماشین اضافه کند که همیشه شامل رنگ های جدید، چهره تازه و شکل جدیدی از چراغ های عقب است! بعضی از کارخانه ها جسارت بیشتری دارند و به موتور ماشین و کلیات طراحی هم دست می زنند. کرایسلر 300 هم یکی از همین ها است که دستخوش تغییرات عجیب و غریبی شده است.

کرایسلر 300 در راه است

کرایسلر 300 در راه است … در کرایسلر 300 هلکت قدیمی که موتور 6 سلندر داشت، گیربکس 5 دنده از سیستم تعویض مغزی معمول جعبه دنده های اتوماتیک معروف به PRND استفاده می کرد. اما وقتی گیربکس 8 دنده روی ماشین سوار شد داستان فرق می کرد و کرایسلر مجبور شد برای آن یک سیستم تعویض دنده الکترونیک بسیار پیشرفته تر از کارخانه آئودی قرض بگیرد.

نه اینکه ظاهرش را دست نزده باشند ولی وقتی درباره تغییرات موتور و گیربکس کرایسلر 300 جدید بشنوید دیگر تفاوت هایی که در قیافه اش ایجاد شده چندان به نظرتان نمی آید. کرایسلر از سال 2011 سعی داشت این گیربکس 8 دنده را روی 300 سوار کند ولی جز در مدل های محدود و آزمایشی این کار را امتحان نکرده بود. حالا که بالاخره این اتفاق افتاده همه شروع کرده اند به تست کردن و نوشتن درباره کرایسلر 300 سال 2015.

موتور کرایسلر 300 یک موتور خورجینی 8 سیلندر 16 سوپاپ است. گنجایش آن دقیقا 5 هزار و 654 سی سی و جنس بدنه آن از چدن با سر آلمینیومی است. در وضعیت 4 هزار و 200 دور در دقیقه می تواند 394 نیوتن متر نیروی گشتاوری تولید کند.

اگرچه گیربکس 8 دنده کرایسلر با چابکی و سرعت و بدون ضربات شدید بین دنده های مختلف حرکت میکند و سیستم تعویض فوق العاده ای دارد ولی نتیجه اش چابکی و نمایش چندان بهتر ماشین نیست. شاید به خاطر اینکه این نوع گیربکس با اینکه دنده های بیشتری دارد ولی در طراحی به علت سابقه و کار کمتری که روی آن شده هوشمندی پایین تری دارد. در درهای بالا و در جاده چرا ولی در دنده های پایین تر و حرکت در شهر انتقادهای زیادی به آن می شود. در حرکت های ناگهانی و پایین رفتن ناگهانی گاز هم نبود OverDrive در گیربکس آن احساس می شود. موقع دنده معکوس دادن در حرکت های ناگهانی هم به اندازه کافی سرکش و تندخو نیست.

کرایسلر 300 یکی از سواری های به ظاهر متوسط کرایسلر است که البته در همان دسته از ماشین ها طراحی اش به اسپرت ها و سوپرموتورها متمایل است. در مدل 2015 این ماشین نه تنها موتور خورجینی یا اصطلاحا “V” این ماشین 2 سیلندر بیشتر دارد و از 6 به 8 ارتقا یافته است، بلکه انقلاب بزرگی در جعبه دنده آن هم روی داده و این ماشین 3 چرخ دنده بیشتر در جعبه اش دارد. یعنی از 5 دنده گیربکسش به 8 دنده افزایش یافته است که باید گفت تصمیمی نوآورانه و در عین حال ماجراجویانه از سوی مهندسان کرایسلر بوده است.

کرایسلر مدل آمریکایی

این مدل‌های دوج چلنجر و چارجر اولین محصولاتی بودند که چند سال پیش به نیروگاه قدرتمند 6.2 لیتری سوپرشارژ V8 هلکت مجهز شدند. سپس به دنبال این دو مدل، جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک نیز به این موتور 707 اسب بخاری مجهز شد و هم‌اکنون قوی‌ترین SUV دنیا محسوب می‌شود؛ اما گویا فیات-کرایسلر به این هم قانع نیست و قصد استفاده از موتور هلکت را در یکی دیگر از محصولاتش دارد..

کرایسلر 300 هلکت سال آینده معرفی خواهد شد

یکی از آخرین تغییراتی که بر روی نسخهٔ کنونی این سدان فول سایز آمریکایی انجام می‌گیرد چراکه این خودرو در سال 2019 دستخوش بازطراحی و به‌روزرسانی عمده‌ای قرار خواهد گرفت. بخشی از این به‌روزرسانی شامل طراحی کاملاً جدید، کاهش وزن و احتمالاً معرفی یک پیشرانهٔ کوچک‌تر چهار سیلندر می‌شود.

برای یادآوری، کرایسلر 300 کنونی همچنان بر روی پلت‌فرم سال 2004 ساخته می‌شود و در طول این 13 سال تنها یک‌بار به‌روزرسانی عمده و بزرگی را تجربه کرده است؛ اما قبلاً گزارشاتی نشان می‌دادند که کرایسلر در سال 2020 نسل کاملاً جدید 300 را معرفی خواهد کرد که روی پلت‌فرم کاملاً جدیدی ساخته شده و طراحی کاملاً جدیدی هم خواهد داشت اما حالا به نظر می‌رسد که این برنامه لغو شده است.

برنامه‌های آیندهٔ کرایسلر نشان می‌دهند این شرکت در آینده، در کنار عرضهٔ سدان عملکردی 300 هلکت، در سال 2020 مینی‌ون پاسیفیکا را هم مورد به‌روزرسانی قرار خواهد داد. در همین حال سازندۀ آمریکایی یک کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه را بر اساس پلت‌فرم مشترکی با جیپ گرند چروکی خواهد ساخت درحالی‌که در سال 2021 نیز نام آسپن را هم برای یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ فول سایز جدید احیا خواهد کرد؛

خبر مهم تراز تمام این رویداد ها اینکه

تولید کانسپت تمام الکتریکی پورتال با همان قوای محرکهٔ نسخهٔ کانسپت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *